שיחה שהועברה שבת פרשת תולדות תשע”ט במצפה נטופה

הכנתי את השיחה הזאת כהמשך לבלוג שלי. אני רוצה לדבר על איש אנגלי חשוב שקוראים “ג’ון סלדון” שחי בתקופת מאה 17 באנגליה. אמנם, לפני זה, אני מעקף בקיצור ומתאר ההיסטוריה של היהודים בממלכה המאוחדת.

לפי ספר “עיקרי הדברים של היסטוריה היהודים” ממרדאכי לוויט יש סיבות להאמין שהיהודים הראשונים באנגליה הגיעו עם צבאי הרומאים אחרי מרד בר קוכבא שנכשל. טבעת בר קוכבא נמצאה באנגליה וזה מרמז לנו שאולי פליטים נסו לאנגליה אחרי השחתת יהודה בתקופה הראשונה. הדעה המקובלת על התיישבות היהודיים בממלכה המאוחדת היא ההתיישבות התחיל 1000 שנים מאוחרים מזה בתקופה כשוויליעם הכובש עבר מצרפת לבריטניה ב1066, כשהרבה יהודים ברחו מהמסעות צלב ועקבו הצרפטיים לאנגליה (בשנות חיים של רשי) למצוא חיים יותר מאושרים.

בסוף, כל ההבטחה הזאת נגמר ב1199 אחרי מותו של המלך ריצרד לב-ארי (מגן היהודים). ב1218 מחויבים היו היהודים ללבוש סמל מיוחד כדי להבדיל מהנוצרים השכנים. כבר ב1290 מגורש כל היהודים ממלכה המאוחדת, וכמעט 16,000 יהודים עברו למדינות אחרות, צרפת, גרמניה וספרד וכו’.

עבר כמעט 400 שנה עד שאוליוור קרומוול הזמין את היהודים לחזור להתיישב שוב באנגליה. זכות ההזמנה ההיסטורי הזה הועברו על ידי איש יהודי אחד – הרב מנשה בן ישראל. האמן המפורסם רמברנדט מתגאה להכריז שהוא היה חברו, ואפילו שרטט אותו ויכולים לראותו במוזאון אחד היום.

Menasseh_ben_Israel-2

הרב מנשה בן ישראל כתב ספר שקרוי “תקות ישראל” ובה הוא השיב לדיווחים שהשבטים האבודים נמצאים בדרום אמריקה, ובה הוא ערך את דעותו איך נביאות הגאולה יתגשם. בספרו הוא נסה להוכיח שכל זמן שיהודים לא מתיישבים באנגליה אי אפשר שמשיח יבוא:

“לא כתוב בתורה ’והפיצך ה’ בכל העמים מקצה הארץ ועד קצה הארץ’? לפני הגאולה תבוא, חייבים להיות יהודים באנגליה וכל מקומות העולם.”

אם אנגליה מתירה ומכניסה את היהודים אז ביאת המשיח תמהר. תומכים וחברים בריטיים שכנעו אותו לכתוב לאוליוור קרומוול (שהיה ראש ממשלה, נוצרי פוריטנית שהיה פילושימי ואוהד שלתנך). בסופו של דבר, קרומוול לא הכריז פורמלי להתיר היהודים לחזור ולא קבע חוק ההחזרת היהודים ומנשה ישראל חזר לאמסטרדאם שבור לב וחולה (הוא מת בנוומבר 1657) ברם רשות היהודים להתיישב ניתן, וההסטוריה היהודים בבריטניה המודרני התחיל.

עכשיו נפנה ל’מורינו הרב’ סלדנוס שקרוי ג’ון סלדון.

גיליתי את סיפורו של ג’ון סלדון בספר שקרוי “הרב הראשי של רנסנס אנגליה – ג’ון סלדון” נכתב על ידי ג’סון רוזנבלט. אז מתים לדעת, מי היה ג’ון סלדון? ג’ון סלדון נולד בסאסקס, אנגליה ב1584 ומת ה1654, ולפי תעריכות אלו, אנו מכירים כדלעיל שבחיו לא היו יהודים (ברשות פורמלי) באנגליה. אף על פי שלא חי לראותו, ברור שמכתבים שלו השפיעו על שאלת החזרת היהודים וגם על החוק היהודי שנקבע ב1753 שקרוי חוק התאזרחות היהודי.

ג’ון סלדון היה משפטן אנגלית ומלומד בחוקים העתיקים של אנגליה ומערוכת שלה.ההפטעה הגדולה היא של השיחה- חציו של מכתביו היו על ההלכה היהדות ודברי חזל! בלי ספק, הוא היה הרב המובהק באנגליה בזמן הלזה (כמובן לא היה התחרות!). למשל בUxor Ebraica עוסקת בתאוריה ופרקטיקה של חוקי הנשואים וגרושים היהודיים. בדף האחרונה של הספר הוא הציע שהחוק הכנסיתי של גרושים שעומדת בתוקף באנגליה צריך להיות מתוקן כההלכה. הטיעון המרומז בספר אחר שלו הוא שהסנהדרין יכול להיות דוגמא לפרלמנט. זאת היתה רק כמה דוגמאות מהרבה. אבל השאלה היא – מאיפה למד כל תורתו?

ב4 למרץ 1629, ג’ון סלדון, האיש ההכי מלומד בכל אנגליה, היה כלוא במצודת לונדון. נעצר באשמה של קונספירציה והסתה על המלך צ’רלס הראשון. מכלא הוא כתב מכתב לחבר כדלהלן

:תרגום המכתב

“אדוני הנכבד,

הטובות שעשית לי תמיד היו גדולים ומוכנים בכל רגע, שאני מרגיש שאני יכול לשאול אותך כל דבר. יש לי הרבה זמן פה ויש בספריית ווסטמינסטר העתק של התלמוד בבלי בכרכים גדולים. אם יכולים לשאול אותם, אני מתחנן לך לבקש לשאול אותם מלורד לינקולן, ואני יכול להשתמש בהם….

ותמיד אני

החבר ההכי מחובב

ומכיר טובה

ועבד שלך

ג’ סלדון

כשהוא היה כלוא הוא התחיל בדרך לימודים שיימשכו במשך 25 שנים, שיגדירו למדנות הבוגרת שלו וגם הירושה  המשתמכת שלו. העתק של ווסמינסטר היה מורכב של מהדורות הראשון והשני של התלמוד שנדפסו בוועניס על ידי דניאל בומברג בין 1520 עד 1539.

באותו תקופה, צמח תנועה נוצרים עבריים שדברו עברית ולמדו תנך ונדמו לעצמם שהיו כמו הישראלים שיצאו ממצרים, וזה מוכח מההיסטוריה הצעירה של ארצות הברית אבל זה נושא לשיעור אחר. מכתב מדהים שנכתב בעברית יפה ובהירה נמצאת בספרייה ביינעקע באוניוורסיטת ייאל (מתוארך 29/09/1641) מנוצרי עברי אחד, ג’ואנס סטעפאנוס ריטאנגל,  שכתב לסלדון ונתן לו הכותרת ‘מורינו הרב רב סלדנונוס’ והוסיף שהוא כתב מ’קנטאבריג’יה -עיר וישיבה המהוללה, קמברידג’. בהתייחס לסלדון שהיה חבר של פרלמנט הוא התייחס לו וכתב שהוא כ’השבת בגזית’ – חדר מיוחד שהסנהדרין היה יושב בו. מדהים לחשוב שכל זה קרה במדינה שגרשו את היהודים שלה לפני 300 שנים.

 לדעת ולהבין את כל כתבי הלכה שלו זאת עבודת דוקטורט, וגם שיעור מעניין שאולי אחד מהעורכי דינים פה יכולים לתת. גם מודע לי שיש ספר שכתב הרב הראשון של פלאסטיין (ואירלאנד) הרב יצחק הלוי הרצוג והכתר שלו הוא: ג’ון סלדון והחוק היהודי (1931) אבל עוד לא מצאתי הדפס (אם ספריין יכול לעזור לי אאריך להם מאוד).

סלדון השפיע הדור הבאה של גדולי מחשבה, ג’ון מילטון, טומס הובבס, ג’ון לוק ועוד, וחתם חותמו בהתפחתות של חוקי אנגליה ומחשבה. לפני החקירות שלי בנושא הזאת, לא הבנתי השורשים ההילכתיים של העולם המדורני. גם כן מעניין שהמקורות ההילכתיים שלו לא מודגש באקאדמיה, והרבה פעמים מתעלמים מזה אף על פי שהם היו פרות המבוגרות שלו בחייו. תודה לג’סון רוזנבלט להוציא את הנושא לאור.

מחשבה אחרונה…

למרות שלא נפגשו, רב מנשה בן ישראל וג’ון סלדון קישור בקשר הדוק ושחקו תפקיד ניסי בהסטוריה היהודים. התאוריה של רב מנשה בן ישראל שגאולה לא יבוא עד שהיהודים מתיישבים באנגליה, שגרם לתחנת אוליוור קרומוול וחזרת היהודים לאנגליה. למדנות העצמאי ומכתבי הפילושימיות של ג’ון סלדון והשפעת הלכתיות על חוקי אנגליה וחלקו בהחזרת היהודים באופן חוקי לאנגליה. האם אין הותרו היהודים לחזור לאנגליה, לא היה לנו משה מונטיפורי, לא הכרזת בלפור, ח’ו לא מדינת ישראל, ולא יונתן לוי עומד פה היום עם משפחתו חיים עם העם היהודי בארץ ישראל, בישוב מדהים מצפה נטופה.

אנשים אומרים שקשה להאמין היום. אני חושב שאם מחפשים ליד ה’ בהיסטוריה עם סקירה כללית שמוצאים במגילת אסתר, זה לא כל כך קשה כשחשבת.

אתפלל שה’ יביא את הגאולה במהרה בימינו! אמן אמן אמן כן יהי רצון.

הערת נוספת: לפי אדם גארש (QC) צוות הגרושין של ההיהודים בבריטניה למעשה לא מבוטל! אדם כתב למלכה בדבר זה לפני כמה שנים והיא מסרה מכתבו לראש הממשלה ואחר כך לראש משפטית. הם כתבו לו שאין לא שום דבר על מה לדאוג וקבל אישורים שהיהודים בטוחים בממלכה המאוחדת וצוות הגרושין שלמרות שקיים ועומדת לא תהיה פעלו….